CTET Syllabus 2025: CTET पेपर 1 व पेपर 2 का कम्प्लीट एग्जाम पैर्टन सहित सेलेबस यहां देखें, एग्जाम पैर्टन, सेलेबस सहित एग्जाम प्रोफाईल की पूरी जानकारी यहां प्राप्त करें?

CTET Syllabus 2025:  क्या आप भी सरकारी / प्राईवेट स्कूलोें मे शिक्षक के तौर पर नौकरी पाने के साथ ही साथ करियर बनाने के लिए केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा की तैयारी कर रहे है और पेपर 1 से लेकर पेपर 2 के पूरे एग्जाम प्रोफाइल, एग्जाम पैर्टन और सेलेबस के बारे मे जानना चाहते है तो यह आर्टिकल केवल औऱ केवल आपके लिए है जिसमे आपको विस्तार से CTET Syllabus 2025 की जानकारी प्रदान करेगें ताकि आप आसानी से पात्रता परीक्षा की तैयारी करके उसमे सफलता प्राप्त कर सकेें।

Table of Contents

CTET Syllabus 2025

दूसरी तरफ आपको बता दें कि, केंद्रीय माध्यमिक शिक्षा बोर्ड ( सीबीएसई बोर्ड ) द्धारा राष्ट्रीय स्तर पर ” केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा / Central Teacher Eligibility Test (CTET) ” का आयोजन किया जाता है जिसके माध्यम से प्राथमिक कक्षा ( 1 से लेकर 5 तक ) तथा माध्यमिक कक्षा  ( 6 से से लेकर 8 तक ) के लिए शिक्षकों का चयन किया जाता है तथा

लेख के अन्तिम चरण मे आपको महत्वपूर्ण लिंक्स प्रदान करेगें ताकि आप इसी प्रकार के आर्टिकल्स को प्राप्त करके इनका लाभ प्राप्त कर सकें।

Read Also – SSC CGL Full Syllabus 2025: एसएससी सीजीएल 2025 की कर रहे है तैयारी तो यहां देखें टायर 1 और टायर 2 का कम्प्लीट सेलेबस और एग्जाम पैर्टन?

CTET Syllabus 2025 – Highlights

Name of the Exam Central Teachers Eligibility Test ( CTET )
Name of Coundcting Board Central Board of Secondary Education ( CBSE )
Name of the Article CTET Syllabus 2025
Type of Article Syllabus
Mode of Exam Offline ( Pen Paper Mode )
No of Papers
For Detailed Info Please Read The Article Completely.

CTET पेपर 1 व पेपर 2 का कम्प्लीट एग्जाम पैर्टन सहित सेलेबस यहां देखें, एग्जाम पैर्टन, सेलेबस सहित एग्जाम प्रोफाईल की पूरी जानकारी यहां प्राप्त करें – CTET Syllabus 2025?

सभी अभ्यर्थियो सहित परीक्षार्थियों को समर्पित इस लेख मे आपको विस्तार से सीटैट सेलेबस 2025 को लेकर तैयार रिपोर्ट के बारे मे बताना चाहते है जिसके मुख्य बिंदु कुछ इस प्रकार से हैं –

Read Also – Bihar STET Syllabus PDF Download All Subject: बिहार एसटीईटी के सभी सब्जेक्ट्स का सेलेबस पीडीएफ यहां से करें डाउनलोड, जाने क्या है पूरी प्रक्रिया?

CTET Syllabus 2025 –  एक नज़र

  • वे सभी भावी शिक्षक युवा जो कि, प्राथमिक कक्षा ( 1 से लेकर 5 तक ) तथा माध्यमिक कक्षा  ( 6 से से लेकर 8 तक ) मे शिक्षक के पद पर नौकरी पाने हेतु केंद्र स्तर पर आयोजित की जाने वाली ” केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा / Central Teacher Eligibility Test (CTET) ” की तैयारी कर रहे है और सेलेबस सहित एग्जाम पैर्टन के बारे मे जानना चाहते है उन्हें इस लेख की मदद से प्रमुखता के साथ CTET Syllabus 2025 के बारे मे बताना चाहते है जिसके लिए आपको अन्त तक हमारे साथ बने रहना होगा।

CTET पेपर 1 और पेपर 2 का एग्जाम प्रोफाइल क्या है – CTET Syllabus 2025?

अब यहां पर हम, आप सभी परीक्षार्थियों सहित अभ्यर्थियों को CTET Syllabus 2025 के तहत पेपर 1 व पेपर 2 के एग्जाम प्रोफाइल के बारे मे बताना चाहते है जो कि, इस प्रकार से हैं –

CTET 2025 Paper 1 Exam Profile (For Class 1-5)

एग्जाम प्रोफाइल विवरण
एग्जाम मोड क्या होगा? ऑफलाइन मोड ( पेन – पेपर मोड )
पेपर 1 मे कुल कितने विषय शामिल किए जायेगें? 5
किन – किन विषयोे को शामिल किया जाएगा?
  • Child Development & Pedagogy,
  • Language I,
  • Language II,
  • Mathematics औऱ
  • Environmental Studies आदि।
कुल प्रश्न होेगे 150
कुल अंक होंगे 150
किस प्रकार के प्रश्न पूछे जायेगें Objective (Multiple Choice Questions – MCQs)
परीक्षा की अवधि 2 घंटा 30 मिनट
क्या नेगेटिवग मार्किंग स्कीम को लागू किया जाएगा? नहीं।

CTET 2025 Paper 2 Exam Profile (For Class 6-8)

एग्जाम प्रोफाइल विवरण
एग्जाम मोड क्या होगा? ऑफलाइन मोड ( पेन – पेपर मोड )
पेपर 1 मे कुल कितने विषय शामिल किए जायेगें? 4
किन – किन विषयोे को शामिल किया जाएगा?
  • Child Development & Pedagogy,
  • Language I,
  • Language II,
  • Mathematics औऱ
  • Science or Social Studies आदि।
कुल प्रश्न होेगे 150
कुल अंक होंगे 150
किस प्रकार के प्रश्न पूछे जायेगें Objective (Multiple Choice Questions – MCQs)
परीक्षा की अवधि 2 घंटा 30 मिनट
क्या नेगेटिवग मार्किंग स्कीम को लागू किया जाएगा? नहीं।

CTET 2025 Paper 1 Exam Pattern (For Class 1-5) – CTET Syllabus 2025?

सभी परीक्षार्थियों को एक तालिका की मदद से सीटैट 2025 पेपर 1 एग्जाम पैर्टन के बारे मे बताना चाहते है जो कि, इस प्रकार से हैं –

Name of the Subject Paper 1 Exam Pattern Details
Child Development and Pedagogy No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Language l No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30No of Questions
    • 30

    No of Marks

    • 30
Language ll No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Mathematics No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Environmental Studies No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Total No of Questions

  • 150

No of Marks

  • 150

Negative Marking

  • Not Applied

Marks For Every Correct Answer

  • 1 Marks For Each Correct Answer

Duration of Exam

  • 2 Hours 30 Mintues

CTET 2025 Paper 2 Exam Pattern (For Class 6-8) – CTET Syllabus 2025?

सभी परीक्षार्थियों को एक तालिका की मदद से सीटैट 2025 पेपर 2 एग्जाम पैर्टन के बारे मे बताना चाहते है जो कि, इस प्रकार से हैं –

Name of the Subject Paper 2 Exam Pattern Details
Child Development and Pedagogy (Compulsory) No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Language l (Compulsory) No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30No of Questions
    • 30

    No of Marks

    • 30
Language ll (Compulsory) No of Questions

  • 30

No of Marks

  • 30
Mathematics and Science (for Maths/Science teacher) No of Questions

  • 60

No of Marks

  • 60
OR Social Studies/Social Science (for Social Studies teacher) No of Questions

  • 60

No of Marks

  • 60
Total No of Questions

  • 150

No of Marks

  • 150

Negative Marking

  • Not Applied

Marks For Every Correct Answer

  • 1 Marks For Each Correct Answer

Duration of Exam

  • 2 Hours 30 Mintues

Paper 1 CTET Syllabus 2025

परीक्षार्थियों सहित अभ्यर्थियों को इस लेख की मदद से CTET Syllabus 2025 के पेपर 1 सेलेबस की पूरी जानकारी एक तालिका की मदद से प्रदान करना चाहते है जो कि, इस प्रकार से हैं –

Name of the Subject – Child Development And Pedagogy

Name of the Sub Subject Paper 1 CTET Syllabus 2025
Child Development (Primary School Child)
  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of the development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg, and Vygotsky: constructs and critical perspectives
  • Concepts of child-centered and progressive education
  • Critical perspective of the construct of Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
  • Individual differences among learners; understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion, etc.
  • Assessment for learning vs. assessment of learning; School-Based Assessment; Continuous & Comprehensive Evaluation (CCE): perspective and practice
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; enhancing learning and critical thinking in classroom; assessing learner achievement
Concept of Inclusive Education and Understanding Children with Special Needs
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived
  • Addressing the needs of children with learning difficulties, “impairments,” etc.
  • Addressing the Talented, Creative, Specially-abled learners
Learning and Pedagogy
  • How children think and learn; reasons for failure in school performance
  • Basic processes of teaching and learning; strategies of learning; learning as a social activity
  • Social context of learning
  • Child as a problem-solver and “scientific investigator”
  • Alternative conceptions of learning in children; children’s “errors” as learning steps
  • Cognition & Emotions
  • Motivation and learning
  • Factors contributing to learning – personal & environmental

Name of the Subject – Language l

Language Comprehension
  • Two unseen passages: one prose or drama, and one poem
  • Questions on comprehension, inference, grammar, and verbal ability
  • Prose passage may be literary, scientific, narrative, or discursive
Pedagogy of Language Development
  • Learning and acquisition
  • Principles of language teaching
  • Role of listening and speaking; function of language
  • Critical perspective on grammar in learning a language
  • Teaching language in a diverse classroom
  • Language difficulties, errors, and disorders
  • Language skills (Listening, Speaking, Reading, Writing)
  • Evaluating language comprehension and proficiency
  • Teaching-learning materials: textbooks, multimedia, multilingual resources
  • Remedial Teaching

Name of the Subject – Language ll

Comprehension
  • Two unseen prose passages (discursive, literary, narrative, or scientific)
  • Questions on comprehension, grammar, and verbal ability
Pedagogy of Language Development
  • Learning and acquisition
  • Principles of language teaching
  • Role of listening and speaking
  • Function of language in communication
  • Critical perspective on grammar for communication
  • Teaching language in a diverse classroom
  • Language difficulties, errors, and disorders
  • Language skills
  • Evaluation of language proficiency
  • Teaching-learning materials: textbooks, multimedia, multilingual resources
  • Remedial Teaching

Name of the Subject – Mathematics

Content
  • Geometry
  • Shapes & Spatial Understanding
  • Solids around Us
  • Numbers
  • Addition and Subtraction
  • Multiplication
  • Division
  • Measurement
  • Weight
  • Time
  • Volume
  • Data Handling
  • Patterns
  • Money
Pedagogical Issues
  • Nature of Mathematics/Logical thinking
  • Understanding children’s thinking and reasoning
  • Place of Mathematics in Curriculum
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Evaluation: Formal and Informal Methods
  • Problems of Teaching
  • Error Analysis
  • Diagnostic and Remedial Teaching

Name of the Subject – Enviromental Studies

Content
  • Family and Friends:
  • Relationships
  • Work and Play
  • Animals
  • Plants
  • Food
  • Shelter
  • Water
  • Travel
  • Things We Make and Do
Pedagogical Issues
  • Concept and Scope of EVS
  • Significance of EVS, Integrated EVS
  • Environmental Studies & Environmental Education
  • Learning Principles
  • Relation to Science & Social Science
  • Approaches of Presenting Concepts
  • Activities
  • Experimentation/Practical Work
  • Discussion
  • Continuous and Comprehensive Evaluation (CCE)
  • Teaching Material/Aids
  • Problems

Paper 2 CTET Syllabus 2025

परीक्षार्थियों सहित अभ्यर्थियों को इस लेख की मदद से CTET Syllabus 2025 के पेपर 2 सेलेबस की पूरी जानकारी एक तालिका की मदद से प्रदान करना चाहते है जो कि, इस प्रकार से हैं –

Name of the Subject – Child Development And Pedagogy

Name of the Sub Subject Paper 1 CTET Syllabus 2025
Child Development
  • Concept of development and its relationship with learning
  • Principles of development of children
  • Influence of Heredity & Environment
  • Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
  • Piaget, Kohlberg, Vygotsky: constructs & critical perspectives
  • Child-centered & progressive education
  • Critical perspective on Intelligence
  • Multi-Dimensional Intelligence
  • Language & Thought
  • Gender as social construct; gender roles, bias, educational practice
  • Individual differences: diversity of language, caste, gender, community, religion
  • Assessment for learning vs assessment of learning; School-Based Assessment; CCE
  • Formulating questions to assess readiness, enhance learning, critical thinking, learner achievement
Inclusive Education
  • Addressing learners from diverse, disadvantaged, deprived backgrounds
  • Needs of children with learning difficulties, impairments
  • Talented, creative, specially-abled learners
Learning and Pedagogy
  • How children think, learn; reasons for failure in school
  • Teaching-learning processes; children’s learning strategies; learning as social activity
  • Child as problem solver & scientific investigator
  • Alternative learning conceptions; errors as learning steps
  • Cognition & emotions
  • Motivation and learning
  • Personal & environmental factors contributing to learning

Name of the Subject – Language l

Language Comprehension
  • Two unseen passages (prose/drama and poem)
  • Questions on comprehension, inference, grammar, verbal ability
Pedagogy of Language Development
  • Learning and acquisition
  • Principles of language teaching
  • Role of listening and speaking; language functions
  • IT as a tool
  • Critical perspective on grammar’s role in communication
  • Challenges in diverse classrooms; difficulties, errors, disorders
  • Language skills
  • Evaluating language proficiency (speaking, listening, reading, writing)
  • Teaching-learning materials: textbooks, multimedia, multilingual resources
  • Remedial teaching

Name of the Subject – Language ll

Comprehension
  • Two unseen prose passages (discursive, literary, narrative, scientific)
  • Questions on comprehension, grammar, verbal ability
Pedagogy of Language Development
  • Learning and acquisition
  • Principles of language teaching
  • Role of listening and speaking; language functions
  • Critical perspective on grammar
  • Challenges in diverse classrooms; errors and disorders
  • Language skills
  • Evaluating proficiency: speaking, listening, reading, writing
  • Teaching-learning materials: textbooks, multimedia, multilingual resources
  • Remedial teaching

Name of the Subject – Mathematics

Content
  • Number System: Knowing Numbers, Playing with Numbers, Whole Numbers, Negative Numbers & Integers, Fractions
  • Algebra: Introduction, Ratio and Proportion
  • Geometry: Basic 2-D ideas, 2-D & 3-D Shapes, Symmetry (reflection), Construction (using tools), Mensuration, Data Handling
Pedagogical Issues
  • Nature of Mathematics / Logical Thinking
  • Place of Mathematics in Curriculum
  • Language of Mathematics
  • Community Mathematics
  • Evaluation
  • Remedial Teaching
  • Teaching Problems

Name of the Subject – Science

Content
  • Food: Sources, Components, Cleaning
  • Materials of Daily Us
  • The World of the Living
  • Moving Things, People & Ideas
  • How Things Work: Electric current, circuits, magnets
  • Natural Phenomena
  • Natural Resources
Pedagogical Issues
  • Nature & Structure of Sciences
  • Natural Science: Aims & Objectives
  • Understanding & Appreciating Science
  • Approaches/Integrated Approach
  • Observation, Experiment, Discovery (Scientific Method)
  • Innovation
  • Teaching Materials / Aids
  • Evaluation: Cognitive, Psycho-motor, Affective
  • Problems in Teaching
  • Remedial Teaching

Name of the Subject – Social Studies / Social Sciences

Content History:

  • When, Where, How
  • Earliest Societies
  • First Farmers & Herders
  • First Cities
  • Early States
  • New Ideas
  • First Empire
  • Contacts with Distant Lands
  • Political Developments
  • Culture and Science
  • New Kings and Kingdoms
  • Sultans of Delhi
  • Architecture
  • Creation of Empire
  • Social Change
  • Regional Cultures
  • Establishment of Company Power
  • Rural Life and Society
  • Colonialism and Tribal Societies
  • Revolt of 1857-58
  • Women and Reform
  • Challenging Caste System
  • Nationalist Movement
  • India After IndependenceGeography:
  • Geography as social study and science
  • Earth in solar system
  • Globe
  • Environment (natural & human)
  • Air, Water
  • Human Environment: settlement, transport, communication
  • Resources (Natural & Human)
  • AgricultureSocial and Political Life:
  • Diversity
  • Government (Local, State, Parliamentary)
  • Making a Living
  • Democracy
  • Understanding Media
  • Gender
  • Constitution
  • Judiciary
  • Social Justice and Marginalised
Pedagogical Issues
  • Concept & Nature of Social Science/Studies
  • Classroom Processes, Activities, Discours
  • Developing Critical Thinking
  • Enquiry / Empirical Evidence
  • Teaching Problems
  • Primary & Secondary Sources
  • Project Work
  • Evaluation

इस प्रकार कुछध बिंदुओं की मदद से आप सभी अभ्यर्थियों को विस्तार से सीटैट सेलेबस 2025 की पूरी – पूरी जानकारी प्रदान की गई ताकि आप आसानी से पात्रता परीक्षा की तैयारी कर सकें।

उपसंहार

केंद्रीय शिक्षक पात्रता परीक्षा की तैयारी कर रहे सभी परीक्षार्थियों को विस्तार से ना केवल CTET Syllabus 2025 के बारे मे बताया बल्कि आपको विस्तार से एग्जाम प्रोफाइल, एग्जाम पैर्टन और सेलेबस की पूरी – पूरी जानकारी प्रदान की ताकि आप आसानी से पात्रता परीक्षा मे बेहतरीन प्रदर्शन करके सफलता प्राप्त कर सकें तथा

लेख मे दी गई जानकारी को लेकर अपने विचार व सुझाव अवश्य सांझा करें ताकि आपके लिए इसी प्रकार के आर्टिकल्स को प्रस्तुत किया जा सकें।

महत्वपूर्ण लिंक्स

Join Our Telegram Channel Join Here

FAQ’s – CTET Syllabus 2025

How to prepare for the CTET exam 2025?

To prepare for the CTET 2025 exam, candidates should start by thoroughly understanding the exam pattern and syllabus, then create a study plan, choose appropriate study materials, and practice with previous year's papers and mock tests. Regular revision and focus on weak areas are also crucial for success.

क्या सीटीईटी का सिलेबस बदल गया है?

पेपर I उन उम्मीदवारों के लिए आयोजित किया जाएगा जो कक्षा I से V तक के शिक्षक बनना चाहते हैं, और पेपर II उन उम्मीदवारों के लिए आयोजित किया जाएगा जो कक्षा VI से VIII तक के शिक्षक बनना चाहते हैं। CTET 2025 सिलेबस में कोई बदलाव नहीं किया गया है, और आधिकारिक अधिसूचना में उल्लिखित लेख में विस्तृत CTET पाठ्यक्रम का विवरण दिया गया है।

ये भी पढ़ें

About Aditya Raj

Aditya is a content writer with a strong focus on exam syllabuses, exam patterns, and government job preparation. With 5 years of experience in this field, he has gained in-depth knowledge of government exams. Over the past year, he has specialized in writing content that helps candidates understand exam structures and better prepare for government job opportunities.

Leave a Comment